Idees prèvies
Aquest és un exemple del mural, adequat a cicle inicial, que vam dur a
terme en Quim Oller i la Laura Mont-ros durant la realització d’un Projecte
sobre les fruites.
El mural que volem dur a terme amb els alumnes de cicle mitjà serà més complex, amb més continguts i coneixements.
Sistema de numeració romana
La primera activitat del bloc dels romans serà una sessió que
consistirà a conèixer les idees prèvies dels alumnes. Des de la mateixa aula,
el docent anirà preguntant als alumnes què saben sobre els romans. Podrà fer
preguntes sobre la localització, els costums i religions, les construccions,
els descobriments, l’escriptura i sistema de numeració i economia i política.
Al mateix moment el docent anirà anotant a la pissarra les idees i els
coneixements previs dels alumnes sobre els romans i amb aquestes es començarà a
fer un mural. El docent explicarà als alumnes que el mural s’anirà duent a
terme al llarg de la unitat i s’hi aniran afegint fotografies i fets que es
considerin importants.
En finalitzar la unitat didàctica s’acabarà el mural amb una posada en
comú dels coneixements que hem après relacionats amb els romans. Aquests nous
coneixements els afegirem també al mural dels romans i es donarà per acabada l’activitat.

El mural que volem dur a terme amb els alumnes de cicle mitjà serà més complex, amb més continguts i coneixements.
Sistema de numeració romana
L'activitat que proposem es tracta d'un seguit d'exercicis matemàtics online en què s'ensenya el funcionament del sistema de numeració romana. Cal tenir en compte que és necessari disposar d'ordinadors per a la realització del conjunt d'activitats matemàtiques i que aquesta activitat busca potenciar també l'us de les TIC. Abans de començar és recomanable fer una explicació sobre la importància que tenia el comerç a Roma i la necessitat que tenien de crear diferents monedes i un sistema de numeració per tal d'afavorir l'intercanvi de recursos. Els podem explicar amb una presentació molt breu en "PowerPoint" les diferents monedes que s'utilitzaven a l'antiga Roma: l'auri (or), el denari (plata), el sesterci (bronze) el dupondi (també de bronze) i l'as (coure). Tot seguit s'iniciarà el conjunt d'activitats matemàtiques a través d'aquest enllaç: http://clic.xtec.cat/db/jclicApplet.jsp?project=http://clic.xtec.cat/projects/romans2/jclic/romans2.jclic.zip&lang=ca&title=Els+n%FAmeros+romans
Sopa de lletres
L'activitat que proposem consisteix a trobar totes les paraules ocultes que es troben a la sopa de lletres. Per una menor dificultat, totes les paraules estan escrites a sota.
Hem escollit unes paraules clau i adequades al context del contingut donant així importància a les construccions, l'oci, el comerç i la religió.
La sopa de lletres està elaborada a partir del programa online PuzzleMaker.
Enllaç de l'activitat:
Memory romà
L'activitat que proposem consisteix a crear un memory amb el contingut de l'antiga Roma. Els mateixos alumnes són els que han de crear el joc. Per a fer-ho, s'han de posar per parelles i a partir de la informació que sàpiguen sobre els romans, han de fer un dibuix en un tros de cartolina (com si fos una fitxa de memory) i en una altra han d'escriure el contingut del dibuix.
Exemple: si una parella d'alumnes dibuixen un aqüeducte, a l'altre tros de cartolina han d'escriure "aqüeducte".
Un cop tots ho tenen fet, es barregen les peces del joc (les cartolines petites) i poden jugar entre tots. Tot i que és un joc, també funciona com a activitat, ja que els alumnes aprenen i relacionen tot el contingut de l'antiga Roma. A més què es fomenta la seva creativitat i ja no aprenen de forma tradicional amb el llibre de text. Per tant, també es tenen en compte les idees prèvies dels alumnes a l'hora d'escollir quin dibuix representar.
Role-playing
Aquesta activitat està relacionada amb l'apartat de costums dels romans i serveix per repassar els continguts. Consisteix a fer una representació teatral de 5-10 minuts. En primer lloc, es formaran 4 grups a l'aula, de forma heterogènia. Tot seguit, el docent repartirà a l'atzar quatre papers en els quals apareixeran les classes socials més importants del temps dels romans: els patricis, els plebeus, els homes lliures i els esclaus. D'aquesta forma, cada grup representarà una classe social diferent. Els alumnes disposaran de 15 minuts per preparar l'activitat. Finalment, exposaran la tasca davant els seus companys, els quals hauran d'estar atents per esbrinar quina classe social s'ha representat.
Role-playing
Aquesta activitat està relacionada amb l'apartat de costums dels romans i serveix per repassar els continguts. Consisteix a fer una representació teatral de 5-10 minuts. En primer lloc, es formaran 4 grups a l'aula, de forma heterogènia. Tot seguit, el docent repartirà a l'atzar quatre papers en els quals apareixeran les classes socials més importants del temps dels romans: els patricis, els plebeus, els homes lliures i els esclaus. D'aquesta forma, cada grup representarà una classe social diferent. Els alumnes disposaran de 15 minuts per preparar l'activitat. Finalment, exposaran la tasca davant els seus companys, els quals hauran d'estar atents per esbrinar quina classe social s'ha representat.
El tema del bloc és concret i els objectius estan ben trobats. Ara bé, seria convenient saber si aquest tema atrau l’interès i motivació dels alumnes. Cal destacar positivament el lligam entre la historia antiga de Roma i l’actualitat ja que facilita als alumnes la comprensió dels conceptes, de l’abans i l’ara.
ResponEliminaPer tal d’introduir el tema aquest bloc proposa una activitat d’idees prèvies basada en la contestació de preguntes relacionades amb els romans d’aquesta manera, el docent pot saber el nivell en el que es troben els alumnes. Posteriorment, iniciaran la unitat segons els coneixements que tenen els alumnes tot fent un mural relacionats amb aquest, que s’anirà desenvolupant al llarg de la unitat. Per tant, trobem que aquesta activitat d’idees prèvies és suficient però es podria millorar ja a través de les preguntes no es crea debat ni es fomenta l’esperit crític. Dit això, nosaltres proposaríem activitats per atreure l’interès dels alumnes envers el món romà per aconseguir-ho passaríem un vídeo relacionat amb el tema i llavors, obriríem un debat.
Pel que fa als continguts i la seva organització trobem que estan molt bé. Destacar que es tracta el tema de forma clara i entenedora. A més, els continguts es poden considerar interdisciplinaris i estan relacionats amb el que està estipulat al currículum d’educació primària de les ciències socials. Un altre aspecte a tenir en compte són les fons d’informació extra que complement la informació que el docent ha d’impartir.
Les activitats que proposen estan ben plantejades i són lúdiques. Ara bé, considerem que no són activitats problematitzades ni d’ampliació sinó que serveixen per interioritzar els conceptes que s’han explicat a l’aula, com ara la sopa de lletres, el memory...
Finalment, no podem avaluar la seva rúbrica perquè en el bloc no hi consta, per tant, aquest ítem no el podrem tenir en compte a l’hora d’avaluar ja que no sabem quins aspectes tenen pensats avaluar.
En conclusió, com a grup creiem que la nota que li escau en aquest bloc és un 8 amb possibilitat de millora.
Núria Lloveras, Gabriel Mancheño, Agueda Martín i Aina Maximino.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina